31 Ekim 2012 Çarşamba

Bir gıda mühendisi dışarda ne yemez I - Peynirli Börek

Dışarda bir börekçide illa börek yiyeceksem (ki esasında pek tercih etmem çok yağlı oluyor) genellikle peynirli böreği tercih etmem. Eğer bildiğim bir yerse kıymalıdan yanadır. Bilmediğim bir yerse patatesliden. Hoş bu bünye zamanında Bağdat Caddesi'nin ortasında güvendiği açık renk bir fırından da zehirlendi ya neyse. 

Ne diyodum, peynirliği böreği dışarda tercih etmem.

Neden?

Sabah yemediğim börek... Foto bilgisi aşağıda
 Su böreği ve özel börek servis eden Mado filan gibi yerler bir tarafa sokak arası börekçilerinin kullandığı peynir genellikle ekşimik ya da lordur. Lor peynirini severim ama kendi yaptığım böreğin içerisinde. Ekşimik ise kesinlikle tercih etmediğim bir peynirimsidir. Peynir değildir, şimdi uydurdum peynirimsiyi:) Eve sokmam zaten. Tehlikeli gıdalar hakkında mikrobiyoloji.org'da güzel bir yazı var. Tam bağlantı burada okursunuz diye, sadece ekşimik bölümünü alıntılıyorum : 

"Ekşimik peyniri : Peynir yapıldıktan sonra arta kalan peyniraltı suyu kaynatılarak lor peyniri yapılır. Bu çerçevede lor peyniri sağlıklı bir peynirdir. Pastörize edilmiş süte zararsız organik asitler ilave edilerek asitlik artırılır, bu süt ısıtıldığına çöker. Bu şekilde elde edilen çökelek peyniri de sağlıklı bir üründür. Buna karşın süt fabrikasına geldiğinde bakterilerin çoğalması sonunda asitliği yükselmiş sütler pastörize edildiğinde çöker. Süt fabrikasının hiç bir işine yaramayacak bu bozulmuş sütlerden hafifçe ısıtılarak ekşimik peyniri yapılır. Bu peynirde her türlü mikroorganizma bulunur. Bir diğer deyiş ile çökelek peynirinde sütün asitliği kontrollü olarak yükseltilir, ekşimikte ise süt asitliği bakterilerin kontrolsüz gelişmesi sonunda artmıştır, asitliği yüksek olan süt ısıtıldığında çöker. Açık semt pazarlarında lor peyniri adıyla satılan peynirlerin büyük bir çoğunluğu ekşimik denilen peynirdir. Bu peynir genellikle böreklerde kullanılır. Börek yapılırken pişirme sıcaklığı ise bu peynirde bulunan istenmeyen ve hastalık yapıcı mikroorganizmaları öldürmeye yetmez. Fiyatı düşük olduğu için tercih edilir. Ancak her hangi bir pastörize sütün 1 litresine yarım çay bardağı limon suyu ilave edilerek kaynatılır ise süt kesilir, basit bir tel süzgeçten süzülerek (istenirse kestirmeden önce tuz ilave edilerek) çok daha ucuz ve çok daha sağlıklı çökelek peyniri evde de yapılabilir."

Karar Yüce Türk Milleti'nindir efem. Saygılar!!


Foto : Google'da foto ararken buldum, bizim buraları yazmışlar. Buyrun : http://gezmedenolmaz.wordpress.com/2011/02/27/kirklareli-edirne/

5 yorum:

PINKY FASHION dedi ki...

Bu tür yazılar tam benlik. Bu bünyede hiç umulmayan yerleder zehirlendi, hastanelere yattı, serumlar takıldı :( hatta bir tanesi dünyaca ünlü tavuk ürünleri satan bir fast foodçuydu :((

GM dedi ki...

Efem sizin çok hassas bir bünyeniz olabilir. Aynı salatadan bir büyüğüm zehirlenmişti de havalimanında bana onun kadar bişi olmamıştı misal. Bir de gençliğin ve parasızlığın getirdiği tolereyi vücüt belli bi yaştan sonra göstermiyor, onu da ekliyim:)

Handan dedi ki...

''açık renk bir fırın'' güldürdü sabah sabah

hiç anlamadım ben;)

Handan dedi ki...

bir de bu zehirlenme vakası ilginç, aynı yerde balık&salata ikilisinden benim yediğim balıktan bana hiç birşey olmamış ama salatadan tırtıklayan arkadaşım ertesi gün yataktan çıkamamıştı. sulama suları dahası yıkanmadığından iyi marul vs. zehirleyebiliyor, salataya pek yüz vermem ben dışarda

peynirli böreğe gelince, benim için tek börek vardır: peynirli börek. tabii ki gerçek peynirli, dışarda nerede buluyorsun derseniz, susarım. iyi börek yapan komşularıma selam ederim.

GM dedi ki...

salata risktir evet. ben büfe ve kebapçı tipi yerlerdeki ekmek, dürüm arası salatalara en çok gıcığım.))

iyi börekçi arkadaşlara söyle ekşimik almasınlar:)